Samen Sterk
Samen Sterk biedt met haar unieke concept een totaaloplossing voor lokale winkeliers. Winkeliers werken samen door middel van het gezamenlijk organiseren van de webshop, de afhaal- en bezorgservice en de marketing en verdienen samen!
De klant koopt op een gewenst momentproducten bij verschillende leveranciers in één webshop. Alle producten worden in één keer afgerekend. Iedere bestelling komt binnen bij de verschillende leveranciers. De leveranciers maken de bestelling gereed en voegen de producten samen tot één pakket. De bestelling kan worden afgehaald in een speciaal ingericht afhaalpunt (pick-up point), waar (indien gewenst: gekoelde) lockers per klant zijn ingericht. Lockers worden geopend door middel van een persoonlijk toegewezen bar- of QR-code. Er is ook de mogelijkheid om de bestelling te laten bezorgen.
Het concept zorgt voor lagere kosten voor de winkeliers op het gebied van verkoop, logistiek en marketing. Dit wordt bewerkstelligd door het delen van de kosten en vooral door samen te werken: samen sterk!
Zo werkt het...

Gedeelde marketing

Eén logistiek kanaal

Eén webshop

Lokale winkeliers werken samen
-
Gedeelde marketing
Het activeren van een web platform kost veel moeite. Het doel is eerst om zoveel mogelijk bezoekers naar de site te trekken, om ze vervolgens te verleiden tot aankoop. Door de kosten van marktactivatie met elkaar te delen wordt uw online winkel makkelijker bekend.
Het platform kan aangesloten worden op diverse online marketing tools. Het online marketing bedrijven, search engine optimalisatie en search engine advertising, worden samen gefinancierd en op één plek uitgevoerd. Dit bespaart kosten en verhoogt het effect door gebundelde krachten. Klanten kunnen ook met behulp van een app de aanbiedingen in de buurt zien. Hiermee wordt er traffic gegenereerd richting uw winkel.
-
Eén logistiek kanaal
Indien bestellingen worden bezorgd, zijn de bezorgkosten een groot onderdeel van de totale orderkosten. Het goed organiseren van de logistiek is daarom vereist bij het thuisbezorgen van de producten. Het combineren van alle leveringen tot één levering reduceert de kosten.
Het gemeenschappelijk gebruik van de middelen van diverse winkeliers in de buurt behoort tot de mogelijkheden. Zo zou men bijvoorbeeld met de pizzakoerier ook brood, taart en lunches kunnen bezorgen. Het delen van de middelen en goed organiseren van de logistiek leidt tot reductie van logistieke kosten.
-
Eén webshop
Meerdere winkeliers combineren de eigen producten in één webshop. De klant heeft hierdoor keuze uit meerdere producten, uit verschillende vakgebieden, en kan hierdoor gemakkelijker een gewenst product vinden. Eén keer boodschappen doen, één keer afrekenen om vervolgens alle producten in één keer geleverd te krijgen of in één keer af te halen. Het is precies wat de consument op dit moment wenst: gemak! In de wens van de huidige consument zit ook direct de problematiek van de hedendaagse detaillist: de consument kiest zelf wanneer ze boodschappen doet, waar men dat doet, op welke wijze geleverd wordt en wanneer geleverd wordt. In deze behoefte kan ook door de detaillist worden voorzien met het Samensterkonline platform.
In de backoffice van de webshop worden klantorders verdeeld naar de winkeliers. Zij kunnen ieder voor zichzelf zien wat geleverd moet worden en wanneer. Indien gewenst, wordt bij een afhaalpunt rekening gehouden met de beperkte capaciteit en middels gereserveerde kluisjes. Indien er geen kluizen vrij zijn, is de consument vrij om te kiezen voor een ander tijdstip van afhalen of bezorgen. De winkelier hoeft zich hier dus niet mee bezig te houden!
De omzetverdeling en de verrekening van de inkomstenstroom naar de winkeliers is inzichtelijk via de backoffice (een systeem achter de online winkel). Het platform maakt dit transparant, zodat iedere winkelier ten alle tijden inzicht heeft in de inkomsten.
-
Lokale winkeliers werken samen
Diverse winkeliers ervaren de noodzaak om de fysieke winkel ook online aan te bieden. Er gaan veel kosten mee gemoeid om een website gevuld te krijgen met goede en professionele content. Zodra de website ‘live’ staat, blijkt het verkrijgen van voldoende bezoekers naar de website een lastige opgave. Het activeren van online winkel is moeilijk, omdat de naamsbekendheid voornamelijk bij de huidige klantenkring is, dit levert een beperkte naamsbekendheid op. Er is een flink marketingbudget nodig om dit te verhelpen, de kosten om in beeld te komen bij bezoekers zijn immers erg hoog. Een ander probleem is dat het voor een deel van de winkeliers niet wenselijk is om orders te krijgen waarbij op grote afstand geleverd moet worden, omdat bijvoorbeeld het assortiment zich hier niet voor leent.
Samensterkonline is een online-winkelplatform. Samen met andere winkeliers wordt een sterke propositie gekozen, waarbij de meerdere assortimentenelkaar versterken. Door de consument geografisch een winkelgebied te laten kiezen, dalen de logistieke kosten doordat de bestellingen in de nabije omgeving worden geleverd. Eventueel is het mogelijk om dit te organiseren met een afhaalpunt. Het wordt dan zelfs mogelijk om ‘’vandaag besteld, vandaag in huis’’ te realiseren! Dit is niet of moeilijk te realiseren voor grote partijen, omdat zij landelijk leveren. Het voordeel van dit platform is dat de winkelier de voorraad dicht bij de consument heeft en hier dus van kan profiteren.
Door een naam samen met elkaar te promoten, wordt sneller naamsbekendheid verworven. Door gezamenlijk met elkaar de marketing te organiseren en de kosten te delen, wordt het makkelijker om omzetgroei te realiseren en dus een succesvolle webshop in bezit te hebben!